На допомогу вихователю
ОСНОВНІ ПРАВИЛА
АРТИКУЛЯЦІЙНОЇ ГІМНАСТИКИ
Підготувати дитину до оволодіння правильною звуковимовою допоможуть спеціальні логопедичні артикуляційні вправи. Вони необхідні для засвоєння та закріплення певних положень губ і язика, які є різними, в залежності від вимови того чи іншого звуку.
Виконувати артикуляційні вправи потрібно систематично, лише тоді можна досягнути бажаного результату.
Для того, щоб дитина не втрачала інтересу до логопедичних занять, можна придумувати різноманітні ігри, використовувати дитячі вірші та картинки.
Основні правила артикуляційної гімнастики
- Заняття має проводитись щоденно протягом 10-15 хвилин.
- Кожну вправу необхідно повторити 5-10 разів.
- Наприкінці кожної вправи органи мовленнєвого апарату повинні повернутись у вихідне положення, а потім - у стан спокою.
- Кожну вправу слід виконувати повільно, чітко, ритмічно, рахуючи подумки (за необхідності дорослий може рахувати вголос).
- Використовуючи дзеркало, потрібно слідкувати за тим, щоб у дитини працювали лише ті м'язи, які тренуються у даній вправі. Шия та плечі не повинні напружувтись.
- Під час виконання вправ можна використовувати свою долону та долоню дитини для імітації рухів язика.
- Артикуляційна гімнастика не повинна набридати дитині та спричиняти її перевтому.
Артикуляційні вправи для язика
Артикуляційна вправа «Лопатка»
Усміхнутися, відкрити рот, широкий розслаблений язик злегка висунути із рота і покласти на верхню губу. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.
Артикуляційна вправа «Голочка»
Усміхнутися, висунути язик, зробити його вузьким. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10. Слідкувати, щоб кінчик не загинався.
Артикуляційна вправа «Голочка - Лопатка»
Почергово виконувати вправи «Голочка» та «Лопатка» (робити язичок то широким, то вузьким). Рахунок: 1-2.
Артикуляційна вправа «Годинник»
Відкрити рот, губи розтягнути в посмішці, кінчиком вузького язика тягнутися то до правого, то до лівого вуха (в різні куточки язика). Рахунок: 1-2. Слідкувати, щоб щелепа і губи не рухались.
Артикуляційна вправа «Гойдалка»
Відкрити рот і гострим кінчиком язика почергово тягнутися то до підборіддя, то до носа. Рахунок: 1-2.
Артикуляційна вправа «Гірка»
Відкрити рот, заховати кінчик язика за нижні зуби, а спинку язика підняти вгору. Показати круту гірку. Рахунок: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.
Артикуляційна вправа «Трубочка»
Висунути широкий язик, бокові краї язика загнути вгору. Подути в трубочку, що утворилась. Виконувати в повільному темпі. Рахунок: 1-2.
Артикуляційна вправа «Чашечка»
Відкрити широко рот, висунути язик. Кінчик і бічні краї язика підняти до верхніх зубів, але не торкатись їх. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.
Артикуляційна вправа «Смачне варення»
Рот відкрити. Язиком облизати верхню губу, виконувати рух зверху вниз, ховаючи язик вглибину рота. Рахунок: 1-2.
Артикуляційна вправа «Проколи кульку»
Рот закритий. Рухаючи язиком вліво-вправо, намагатись «проткнути» ним то ліву, то праву щоки. Рахунок: 1-2.
Артикуляційна вправа «Чистимо зубки»
Відкрити рот і кінчиком язика «почистити» зуби з внутрішньої сторони верхнього і нижнього зубного ряду, виконуючи рухи зі сторони в сторону та зверху вниз. Рахунок: 1-2.
Артикуляційна вправа «Маляр»
Відкрити рот, «побілити» язиком піднебіння, виконуючи повільні рухи від верхніх зубів у глиб рота і назад. Рахунок: 1-2.
Артикуляційна вправа «Коник»
Відкрити рот, присмоктати язик до піднебіння і різко відірвати, клацнувши ним. Рахунок: 1-2.
Артикуляційна вправа «Грибочок»
Присмоктати язик до піднебіння, широко відкрити рот. Спинка язика – це капелюшок гриба, а підʼязикова вуздечка – ніжка.
Артикуляційна вправа «Барабан»
Відкрити рот. Підняти язик до альвеол («горбики» за верхніми зубами). Утримуючи таке положення, швидко стукати язиком,промовляючи: «т-т-т», «д-д-д», «тд-тд-тд».
Артикуляційна вправа «Злий пес»
Висунути широкий, розслаблений язик і покусати його: спочатку тільки кінчик, потім від кінчика до середини і від середини до кінчика. Рахунок: 1-2.
Артикуляційна вправа «Гребінець»
Висунути широкий і розслаблений язик. «Розчесати» його зубами від кінчика до серединки, а потім від серединки до кінчика. Рахунок: 1-2.
Артикуляційні вправи для губ
Артикуляційна вправа «Гребінець»
Нижніми зубками «розчесати» верхню губу, а потім верхніми зубками – нижню. Рахунок: 1-2.
Артикуляційна вправа «Каченя»
Випнути губи вперед, розтягнуті, неначе в посмішці. Рахунок: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.
Артикуляційна вправа «Вареник»
Випнути губи, як у попередній вправі. Промасажувати їх, щипаючи пучками пальців, неначе зліплювати вареник. Рахунок: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.
Артикуляційна вправа «Кролик»
Підняти верхню губу, оголивши вершні зуби. Рахунок: 1-2.
Артикуляційна вправа «Мавпеня»
Випнути назовні нижню губу так, щоб оголилися зуби. Рахунок: 1-2.
Артикуляційна вправа «Парканчик»
Зімкнути верхні і нижні зуби, посміхнутися, повністю оголивши їх. Рахунок: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.
Артикуляційна вправа «Беззуба бабця»
Варіант 1. Рот закритий. Втягнути губи всередину при стулених щелепах, розслабити м’язи. Рахунок: 1-2.
Варіант 2. Відкрити рота. Утягнути губи, а потім розслабити їх. Рахунок: 1-2.
Варіант 3. Відкрити рота. Втягнути губи й поплямкати ними.
Артикуляційна вправа «Хоботок»
Варіант 1. Випнути трубочкою напружені й зімкнені губи. Утримувати під рахунок: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.
Варіант 2. Випнути губи трубочкою, а потім розслабити їх у легкій посмішці. Рахунок: 1-2.
Артикуляційна вправа «Жабка»
Варіант 1. Посміхнутись, старанно розтягуючи губки. Утримувати під рахунок: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.
Варіант 2. Посміхнутись, старанно розтягуючи губи, а потім розслабити їх. Рахунок: 1-2.
Артикуляційна вправа «Хоботок - Жабка»
Чергувати вправи «Хоботок» і «Жабка», чітко артикулюючи губами звуки [у] – [і].
Артикуляційна вправа «Полоскання»
Імітувати полоскання зубів, при цьому губи не повинні випинатися. Рахунок: 1-2.
Артикуляційна вправа «Повітряна кулька»
«Надути» повітрям щоки, потім втягнути їх між щелепами. Рахунок: 1-2.
Артикуляційна вправа «Пустушка»
Стулити щелепи, випнути губи «хоботком» і прицмокувати, зліплюючи та розліплюючи губи. Рахунок: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.
Артикуляційна вправа «Зупини коня»
Вимовляти звукосполучення «пррр», вібруючи губами.
Артикуляційна вправа «Ласунчик»
Імітувати губами зривання ягідок з куща.
Артикуляційна вправа «Хустинка»
Узяти хустинку губами і рухати ними вправо-вліво, неначе помахуючи. Рахунок: 1-2.
Артикуляційна вправа «Олівець»
Узяти губами олівець і написати на папері букви: А, О, У, Е, И (або намалювати коло, сонечко тощо).
Вправи на розвиток голосу
Важливо проводити також вправи для розвитку голосу. Такі ігрові вправи необхідно проводити на добре знайомих дітям звуконаслідуваннях. Під час занять необхідно стежити за тим, щоб усі звуконаслідування дитина вимовляла на видиху.«Аня співає пісеньку». А-а-а, а-а-а.
«Гуде потяг». У-у-у, у-у-у.
«Болить зуб». О-о-о, о-о-о.
«Пароплав гуде». И-и-и, и-и-и.
«Жабенята посміхаються” І-і-і, і-і-і.
«Заблукали в лісі». Ау-ау-ау-ау.
«Малюк плаче». Уа-уа-уа-уа.
«Пісенька водички». С-с-с-с.
«Пісенька комарика». З-з-з-з.
«Пісенька вітру». В-в-в.
«Гріємо ручки». Х-х-х-х.
«Стукають підбори ». К-к-к-к.
«Граємо на барабані». Д-д-д-д.
«Гусак сичить», «Кулька сдувається». Ш-ш-ш-ш.
«Жук дзижчить». Ж-ж-ж-ж.
«Зозуля кує». Ку-ку, ку-ку.
«Гусак». Га-га-га.
«Корова». Му-му-му.
Проспівування на одному видиху звукової доріжки а-о-у-и-е (один звук плавно переходить в інший, і кожний тягнеться не менше 2 сек.);
Проспівування на одному видиху звукової доріжки зі зміною висоти і сили голосу (пошепки, тихо, голосно, тоненьким голоском, грубим голосом);
Проспівування звуку А на видиху (зробили глибокий вдих, надули животик, плечі не піднімаються, на видиху співаємо «А-а-а-а-а-а-а!»)
Проспівування простої мелодії (наприклад, «У лісі, лісі темному, де ходить хитрий лис, росла собі ялинонька, і зайчик з нею ріс…») на звук М чи У. Тобто, дитина робить глибокий вдих, надуває животик, а потім, на безперервному видиху, начебто наспівує тільки мелодію пісеньки («м-м-м-м м-м-м-м…»);
Ігри та вправи на розвиток дихання
“Забий м’яч у ворота”. Запропонуйте дитині подути на ватний чи паролоновий мячик, так, щоб він покотився у ворота (їх можна зробити з дроту, або намалювати). Повітряний струмінь повинен бути плавним, повільним, безперервним.
“Язичок-футболіст”. Як і в попередній вправі треба забити мяч у ворота, але тепер з допомогою язика. Дитина повинна посміхнутися та покласти широкий язик на нижню губу, і, неначе вимовляючи звук [ф] дути на кінчик язика.
“Літак”. На кінчик носа покласти шматочок паперу або вати. Відкрити рот, широкий язик покласти на верхню губу, бокові краї язика притиснуті. Повітряний струмінь виходить посередині язика. Дитина повинна сильно подути, так, щоб “літак” полетів вгору.
“Пелюстки”. Покладіть на долоню справжні або вирізані з паперу невеличкі пелюстки квітки. Запропонуйте дитині подути, щоб пелюски злетіли з вашої долоні.
“Кораблик”. Налийте у миску воду. Зробіть паперовий або пенопластовий кораблик, та покладіть його на воду. Запропонуйте дитині подути на кораблик спочатку довгим струменем повітря, наче вимовляючи зхвук “ф”, а потім преривчасто, наче вимовляючи звук “п-п-п-п”.
Ігри і вправи на розвиток слухової уваги та пам`яті
“Що ти почув?”
Дитина тихо сидить на ігровому майданчику чи в кімнаті. Запропонуйте заплющити очі й послухати вулицю. Через деякий час дозвольте розплющити очі, та розпитайте дитину про її враження. Можливо вона почула гудок машини або сміх дітей, можливо – голос пташки чи ваше дихання і т.д.
“Де плескали в долоні?”
Дитина стоїть посеред кімнати з заплющеними очима. Ви тихенько станьте в будь-якому кутку кімнати, та плесніть в долоні. Дитина, не відкриваючи очі повинна вказати напрямок, звідки вона почула сплеск.
“Вгадай, хто покликав”. В цій грі беруть участь не менше 3 дітей або членів сімўї. Дитина стоїть посеред кімнати з заплющеними очима. Хто-небудь з іших гравців повинен покликати її. Дитина відгадує, хто саме її покликав.
“Доручення”. Дитина сидить на відстані 5-6 м від дорослого . У вас на столі покладені різні іграшки. Ви чітко, середньої сили голосом звертається до дитини: “Візьми м’ячик і поклади його на килим” або: “Візьми зайчика і посади його на стілець” і т.д. Потім даєте завдання вже тихим голосом.
“Ехо”. Дитина тихо сидить на ігровому майданчику чи в кімнаті. Ви пропонуєте їй слухати уважно, та повторювати за вами слово. Важливо навчити дитину вслуховуватися в звучання слів, тому намагайтеся говорити слова неголосно, пошепки. Необхідно дотримуватись принципу від простого до складного: насамперед добирати слова, не схожі за звуковим складом (Аня, кіт, стрибай, веселий, швидко), а потім – близькі за звучанням, але різні за змістом (Оля, Коля, сам, там, син, лин).
“Запам’ятай слова”. На столі під серветкою лежать предметні картинки або іграшки. Ви пропонуєте дитині послухати два-три слова-назви, запам’ятати їх, а потім знайти на столі відповідні картинки (іграшки).
“Слухаємо музику”. Дуже велике значення для розвитку слухового сприймання має слухання музики. Тому рекомендується проводити , так звані, музичні хвилинки. Під час них ви пропонуєте дитині сісти або лягти на килим, бажано з заплющеними очима, що допомагає розслабитися і не реагувати на зорові подразники, а зосередити свою увагу на джерело звуку.
Ігри та вправи на розвиток фонематичного сприймання
“Впіймай звук!”. Поясніть дитині, що ви будете вимовляти різні звуки, а їй потрібно буде плеснути в долоні - “впіймати звук”, коли вона почує певний звук. Необхідно дотримуватись принципу від простого до складного:
- звук [а] серед у, у, а, у;
- звук [а] серед о, а, і, о;
- звук [і] серед и, е, і, и;
- звук [с] серед л, н, с, п;
- звук [с] серед ш, ж, ч, с і т.д.
“Впіймай звук!”. Поясніть дитині, що ви будете вимовляти різні звуки, а їй потрібно буде плеснути в долоні - “впіймати звук”, коли вона почує певний звук. Необхідно дотримуватись принципу від простого до складного:
- звук [а] серед у, у, а, у;
- звук [а] серед о, а, і, о;
- звук [і] серед и, е, і, и;
- звук [с] серед л, н, с, п;
- звук [с] серед ш, ж, ч, с і т.д.
“Повтори!”. Запропонуйте дитині повторити за вами склади
- та-та-да - пі- пи - ат-от
- па-па-ба - мі-ми - ум-ом
- ка-ка-га - ді-ди - іт-ит
- ва-ва-фа - кі-ки - ек-єк
- та-та-да - пі- пи - ат-от
- па-па-ба - мі-ми - ум-ом
- ка-ка-га - ді-ди - іт-ит
- ва-ва-фа - кі-ки - ек-єк
“Ланцюжок слів”. Запропонуйте дитині повторити за вами ряди слів, різних за значенням, але схожих за звуковим складом:
- мак, лак, так, бак;
- тачка, качка, дачка;
- сік, вік, тік, бік;
- мак, лак, так, бак;
- тачка, качка, дачка;
- сік, вік, тік, бік;
“Назви слово!”. Запропонуйте дитині вибрати серед інших слів, та назвати лише те, яке починається на певний звук:
- на звук [а] серед слів Аня, Оля, Ігор, осінь, айстра;
- на звук [і] серед слів іграшки, овочі, автобус, Іра;
- на звук [б] серед слів мак, банка, танк, бочка.
- на звук [а] серед слів Аня, Оля, Ігор, осінь, айстра;
- на звук [і] серед слів іграшки, овочі, автобус, Іра;
- на звук [б] серед слів мак, банка, танк, бочка.
“Знайди спільний звук!”. Запропонуйте дитині визначити, який однаковий звук є в декількох різних словах. При вимовлянні слів чітко виділяйте даний звук силою голосу, наприклад: “о-о-о-осінь”, “о-о-о-окунь”, “о-о-о-овочі”
- Оля, осінь, овочі, окунь - [о]
- Сад, суп, сумка, ніс, лис - [с]
- Аня, агрус, акула, автобус - [а]
- Маша, мак, мама, сом - [м]
- Оля, осінь, овочі, окунь - [о]
- Сад, суп, сумка, ніс, лис - [с]
- Аня, агрус, акула, автобус - [а]
- Маша, мак, мама, сом - [м]
Ігри та вправи на розвиток дрібної моторики
Вправа № 1 «Долонька – замри!»
Мета: розвиток статистичної координації рухів пальців рук, вправа в утриманні пози.
Інструкція: витягнути руки вперед з розведеними пальцями і пробувати утримати 10 секунд. Якщо виходить утримати позу, то руки покласти на стіл. Педагог може злегка докласти долоні на руки дитину.
Вправа № 2 «Привіт – поки!»
Мета: тренування в згинанні і розгинанні всіх пальців разом і по черзі.
Інструкція: діти згинають руки в ліктях, тримають пензля перед особою, згинають і розгинають пальці одночасно, не стискаючи їх в кулачки. Далі згинають і розгинають по черзі, починаючи з великого пальця.
Гра № 3 «Подорож пальців»
Мета: розвиток і тренування координації рухів пальців, розвиток кінчиків пальців рук, розвиток уваги.
Матеріал: аркуш паперу, на якому зображені 2 будиночка в різних кінцях «острівці» для пересування пальців.
Хід гри: дитина встановлює пальці близько першої будиночка. Потім починає пальцями пересуватися по острівців до іншого будиночка, не відриваючи пальці від іншої «купини».
Правила:
можна пересуватися, для початку, використовуючи 2 пальця;
всі пальці повинні брати участь;
не можна відривати перший палець, не переставивши інший.
Гра № 4 «Скарб»
Мета: розвиток і тренування координації рухів пальців рук, розвиток кінчиків пальців рук, співвіднесення кольору, розвиток уваги.
Матеріал: Малюнок 1 (см нижче)
Хід гри: йти по купинах строго по карті, яка знаходиться над скринею.
Правило:
беруть участь всі пальці;
палець перший не відривати від купини поки не перейде інший палець.
Гра № 5 «Встигай-ка!»
Мета: розвиток динамічної координації, чергування рухів рук.
Хід гри: (грають 2-10 чоловік) в процесі гри діти будують стовпчик з рук, виробляючи різні загальноприйняті комбінації.
Наприклад, кулак – кулак – долоню.
Правило: Не можна помилятися. Рука, яка здійснила помилку, забирається.
Гра № 6 «Зайка і дзеркало»
Мета: вдосконалення координації, автоматизації та плавності перемикання.
Інструкція: ліва долоня догори, робимо «козу». Зверху на неї накладаємо праву руку, яка теж зображує «козу» (тильною стороною вгору). Виставляємо вгору і вниз середні і безіменні пальці обох рук і рухаємо ними в протилежні сторони.
Вправа № 7 «Шпаківня»
Мета: вправу долонь.
Інструкція: долоні складені разом, пальці дивляться вгору, лікті – в різні боки. Потім, не розтискаючи долоні і не опускаючи лікті, опускають кисті рук вниз, прогинаючи зап’ястя.
Вправа № 8 «Стілець»
Мета: розвиток динамічної координації, чергування руху.
Інструкція: ліва долоня вертикально вгору. До її нижній частині залучається кулачок (великим пальцем до себе). Якщо дитина легко виконує цю вправу, можна міняти положення рук поперемінно на рахунок раз.
Вправа № 9 «Стіл»
Мета: розвиток динамічної координації, чергування рухів, розвиток переключення.
Інструкція: ліва рука в кулачок. Зверху на кулачек опускається долонька. Якщо дитина легко виконує цю вправу, можна міняти положення рук: права рука в кулачку, ліва долоня зверху кулачка. Можна робити поперемінно на рахунок раз.
Вправа № 10 «Барабанщик»
Мета: вироблення навички довільних рухів з відмовою від рухових стереотипів.
Інструкція: відбиваючи по одному такту правої (лівої) рукою, одночасно з тактом, відбиваємо правою рукою, і бити по столу вказівним пальцем лівої руки.
Вправа № 11 «Ускладнений барабанщик»
Мета: вироблення навички довільних рухів з відмовою від рухових стереотипів, утримання пози.
Інструкція: покласти перед собою праву (ліву) руку з розставленими пальцями, помістити вказівний палець на безіменний або середній на вказівний (або навпаки) і злегка отстукивать темп.
Вправа № 12 «Плоскогубці»
Мета: активізація і підготовка пальців рук для роботи з предметами (ручкою, олівцем, ножицями).
Інструкція: дитина затискає краю столу між прямими пальцями (стискати якомога сильніше). Вправа виконують кілька разів.
Гра № 13 «Чет-непара»
Мета: розвиток уміння просторової орієнтуванні на папері; виховання емоційного, позитивного ставлення до гри.
Матеріал: 2 ручки різного кольору, лист в клітку.
Хід гри: на одному краї відзначається кордон і на іншому. Відстань вибирається гравцями довільно. Гравці повинні ходити по черзі, відзначаючи лінією (прямі, по діагоналі клітини) від кінця до наступного кінця клітини так далі. Виграє той, хто дійде першим до кордону (непрямі кордону).
Крім даних дидактичних ігор та вправ, дітям можна запропонувати різні завдання з маніпулюванням предметів: обведення по контуру, штрихування, шнурівка, застібання гудзиків, зав’язування вузлів, різні пазли, мозаїки, лего, конструктори, вишивка і т.д.
Комментариев нет:
Отправить комментарий